ronenmo.reismee.nl

Santa Cruz

Afgelopen maandag vertrokken wij vroeg in de ochtend per boot  naar het eiland Santa Cruz. Iedere keer als je naar een ander eiland reist, wordt je bagage gecontroleerd, omdat je geen eten mag meenemen. Door voedsel kunnen insecten of andere organismen meegaan, die de ecosystemen van de eilanden verstoren. Santa Cruz  gaf ons al vrij snel het gevoel van een zeer ontspannen kustplaats. De weidse baai ligt vol met bootjes en is zeer schilderachtig. We hebben een bezoek gebracht aan de Charles Darwin onderzoeksfaciliteit. Iedereen weet wel dat Charles Darwin op de Galapagos eilanden zijn inspiratie vond voor zijn beroemde evolutie theorie. Maar minder mensen weten dat Steven Spielberg hier ook zijn inspiratie vond en wel voor zijn held E.T. Namelijk de kop van de reuze Galapagosschildpad. Dit is het beroemdste reptiel hier, die wel 250 kg kan wegen. Het schildpad is niet alleen een van de oudste, maar ook een van de zeldzaamste reptielen. Ongelooflijk hoe veel reuzenschildpadden hier rondlopen en wat zijn die beesten reusachtig. Ze trokken zich weinig van ons aan en gingen rustig door met gras eten, ook als wij op 2 meter afstand stonden. Het lijkt hier een natuurlijke dierentuin, waar allerlei bizarre dieren zonder angst voor de mens leven.

Bijzonder was ook de wandeling  door een enorme lavatunnel. Deze tunnel is ontstaan toen een lavastroom aan de oppervlakte stolde, maar eronder gewoon bleef doorstromen. Je loopt dus in feite door "een holle buis" van lava onder de grond.

In de namiddag hebben wij genoten van een prachtig wit en exotisch strand. Even tijd voor rust, al dachten de dieren daar anders over. In de oceaan  zwommen  de zeeleguanen en zeeleeuwen gewoon vrolijk rond.

Dinsdagochtend hebben wij met een kleine boot het eiland Isla Bartolome bezocht, een van de meest gefotografeerde eilandjes. Daar hebben we gewandeld over vulkanische rotsen, naar een prachtig strand. Hoe dicht je zeeleguanen of zeeleeuwen ook benaderd, ze blijven je gewoon onbewogen aanstaren.  Tijdens het snorkelen kwamen we veel tropische vissen en een kleine (baby)haai tegen. Verder zagen we nog twee pingu├»ns op jacht naar voedsel. In de middag beklommen we een rots en hadden van daaruit een prachtig uitzicht op een maanlandschap van gestolde lava en kraters. In de avond gegeten midden op straat, die in de avonduren volledig autovrij is. Je vindt hier kleine locale restaurantjes. De straat wordt in de avonduren voorzien van honderden tafels, waardoor in feite een groot aaneengeschakeld 'open luchtrestaurant' ontstaat. De kreeft was overigens vers en heerlijk bereid.

Vanochtend weer vroeg opgestaan om per boot naar het eiland Plaza Sur te vertrekken. Tijdens het snorkelen dook opeens een grote rifhaai op, die vlak langs ons zwom. Dat was best wel spannend. Naderhand zagen wij nog meer van deze prachtdieren langs ons heen zwemmen. Dit eiland is uitzonderlijk rijk aan dieren. Er liggen ontzettend veel zeeleeuwen op de kust. Zeeleeuwen zijn traag en enorm sloom op het land, maar des te verrassend snel in het water. We kwamen op een plateau dat bekend staat als de 'bachelor zeeleeuwen kolonie", een bonte verzameling van vooral oude mannelijke zeeleeuwen. Op een verbazingwekkende manier klauteren ze de rotsen op en liggen daar in de zon te bakken. Velen hebben littekens van beten van haaien. Er kropen op dit eiland talloze schitterend gekleurde landleguanen rond de zwarte kliffen. Deze kliffen zijn het domein van de zeevogels. Je blijft hier fotograferen. Pas op de terugweg werd het enigszins gevaarlijk. Niet door de springende mantra's of de haaien, maar omdat de kapitein besloot dat Monique met de boot mocht terugvaren.  Uiteraard hield hij een oogje in het zeil en kwamen wij weer veilig aan land.

Morgen vertrekken we zeer vroeg naar (helaas) alweer onze laatste bestemming. Deze bestemming wordt niet door veel toeristen bezocht.

Lillian en Peter

Geniet nog lekker van jullie laatste bestemming. Wat een prachtige foto's sturen jullie. Geweldig­čśś

Edgar

Ahoy, kapitein Monique. Was het nu een motorboot of een zeilboot? Want een oogje in het zeil houden op een motorboot is toch best bijzonder. Blijkbaar had de kapitein meer vertrouwen dan onze Ron.

Super verhaal weer. Geniet ook van de laatste trip!

garrie

ik hoop dat ze met de boot beter IIS omgegaan dan met de auto sorry Monique geniet nog eens extra van de laatste week en dan weer terug naar home zweet home

Sandra

Geniet nog van jullie avontuurlijke reis!

Gon

Wat een prachtig verhaal weer en Monique, je bent een kei. Jij zorgde er toch maar voor dat jullie veilig aan land kwamen. Rien zou zeggen: een "echte" de Wit!!!
Hij is trouwens wel een tikkeltje jaloers op jullie bij de ontmoeting met al die schildpadden en zijn fototoestel zou roodgloeiend worden met alle fotogenieke momenten die jullie zien.
We wensen jullie een fijne trip naar jullie laatste vakantiebestemming. Geniet er van, wij lezen wel wat jullie beleefden!!
Liefs, Rien & Gon

En o ja, tip: Rien spaart schildpadden.....

Marianne

Wat een geweldige verhalen.Geniet nog maar lekker van jullie laatste dagen en een goede reis terug.