ronenmo.reismee.nl

Cotopaxi en paardrijden

Gisteren vroeg vertrokken wij naar de vulkaan Cotopaxi (deze vulkaan is 5897 meter hoog). De 2 uur durende rit zullen we niet snel vergeten. De weg loopt via de Andes omhoog, met een aanzienlijk hoogteverschil van circa 3000 meter en een mooi uitzicht. Vrachtwagens en buschauffeurs vertrouwen op hun koplampen als ze naar beneden suizen en trekken zich nauwelijks iets aan van tegemoetkomend verkeer of het slechte zicht (de wegen zijn vaak in mist gehuld) en halen voor een bocht nog even snel in.

Wij sliepen in Tambopaxi (op 3600 meter hoogte), destijds gebouwd voor klimmers om te acclimatiseren. Thans een mooi onderkomen voor toeristen. Het weer was te slecht om met de klim te beginnen, waardoor wij deze met een dag uitstelde in de hoop op beter weer. Tambopaxi ligt prachtig met een uitzicht op de vulkaan (als deze niet in mist is gehuld). In de avond werd de open haard aan gemaakt om de kamer te verwarmen. Bij het ontwaken waren de weergoden ons gunstig gezind. Vanaf ons bed hadden wij een prachtig uitzicht op de vulkaan met zijn besneeuwde top.

De Cotopaxi is de hoogste actieve vulkaan ter wereld. Elke eeuw is er een uitbarsting. De laatste is 108 jaar geleden dus we waren (voor de grap) door de gids gewaarschuwd. In de ochtend begonnen wij aan de Klim. Gewapend met chocolade, stroopwafels en voldoende water en warme kleren gingen wij met de gids op pad. Het weer was perfect en we hadden een mooi uitzicht op de top. Eerst reden wij met een 4x4 naar 4500 meter om vervolgens naar 4800 meter te klimmen. Met hele kleine pasjes en geregeld rust - en veel water drinkend- gingen wij langzaam omhoog. Het lijkt maar een heel klein stukje, maar het is toch wel - gezien de ijle lucht - een uitdaging. Ik wist niet dat 1500 meter (waarbij wij 300 hoogtemeters overbruggen) zo ver kon zijn en zo lang kon duren. Ook hebben wij coca thee gedronken, hetgeen goed schijnt te zijn op deze hoogte. Op 4800 meter aangekomen sloeg het weer binnen een paar minuten om en werden we door een hagelbui Verrast. Tijd voor de afdaling.

Er zijn 31 vulkanen in Ecuador waarvan 8 actief. De Chimborazo (6310) is de hoogste vulkaan in Ecuador. In feite is die zelfs hoger dan de Mount Everest als er gemeten wordt vanuit het middelpunt van de aarde. De aarde is immers ovaal.

Het landschap bij de Cotopaxi leent zich voor paard rijden. Ondanks dat wij dat nog nooit hebben gedaan, zijn we met een gids op pad geweest. Per paard door het park met een uitzicht op de besneeuwde vulkaan en een drietal andere vulkanen. Hoog langs de rand boven de rivier en een ravijn met vergezichten. Af en toe dacht ik wel als het paard maar rustig blijft. Dat was gelukkig het geval. We Hebben veel wilde paarden en vogels gezien. Net voor het onweer waren we weer Terug.

Tot zover gaat alles goed met ons.

Sandra Conemans

Alweer geweldig jullie spannende en mooie verhalen! Ik ben jaloers op jullie. Prachtig toch dat jullie dit met z'n tweeën allemaal mogen meemaken. Geniet ervan en ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal.

Goed weekend!

Sandra

Trudi

Mijn hemel wat een bergbeklimmers zijn jullie en wat een bofkonten om s'morgens zo wakker te worden! Wat een hoogte verschillen zeg...knap hoor dat jullie het volbracht hebben. nou ben ik alleen benieuwd voor wie die stoopwafels waren ? Waarschijnlijk voor eigen gebruik, ik dacht echt die heb je nodig om iemand om te kopen of zo! Nou ik vind het super dat jullie op een paard klimmen...zou het echt nooit gedaan hebben en zeker niet langs een afgrond! fijn dat jullie dit zo fantastisch vinden ik geniet wel van jullie verhalen!! Liefs Trudi en Dick

Gon

Wat een stoere waaghalzen en durfals zijn jullie!!!
Petje af, heeft die plotselinge hagelbui het rood er niet afgespoeld??
En Ron, moet er al iets worden geregeld met een manege in Heerlen, zodat jullie het paardrijden niet kunnen verleren... Monique is volgens ons echt wel een paardenmeisje en jij hoeft op zo'n Limburgs paard niet bang te zijn voor diepe ravijnen. Leuk idee, toch?
Veel plezier en op naar het volgende verhaal!
Geniet er van, liefs Rien & Gon

garrie

het klinkt allemaal fantastisch de belevenissen zullen groot zijn en bedankt voor de geschiedenisles ik heb vandaag de oliemoliemolenberg op gefietst kijk uit en op naar de volgende belevenissen groetjes garrie

René

Hallo klimmers,

wat een waanzinnige mooie dag. Gelukkig hebben jullie beide van tocht en het schitterende uitzicht kunnen genieten.
De foto's zijn zo mooi dat er geen worden voor zijn.
Ik schat zomaar in dat er in de toekomst nog meer bergen beklommen gaan worden. Ron heeft er zover ik weet nog wel een paar op zijn wensen lijstje staan.
Ben benieuwd naar jullie volgende mooie ervaring.

riny

Hoi Ron en Monique,
Nico vind het geweldig wat jullie allemaal meemaken!
Ik heb alles voorgelezen,zelfs de koffie nog niet gedronken.
Je kent hem niet terug, heeft nieuw gebit !1
Mirthy is gisteren geweest.

Groetjes van ons.