ronenmo.reismee.nl

Amazone

Afgelopen maandag om 7 uur vertrokken wij naar het amazone gebied met een klein propeller vliegtuigje. Vanuit het vliegtuig had je een spectaculaire uitzicht op het veranderende landschap. De besneeuwde Andes maakte plaats voor een eindeloos groen matras aan bomen. Beneden zagen we tientallen riviertjes kronkelen, soms aan het oog onttrokken door enorme grijze wolken, klaar om een lading regen te laten vallen.

Na de landing per kano naar het reservaat Cuyabeno. We waren de hele dag onderweg. Maar tijdens de tocht hebben wij veel gezien. Onze groep bestond uit 10 personen, waarvan alleen wij geen Spaans spraken. En laten we op de eerste dag net een gids hebben die alleen Spaans sprak. Maar geen probleem. De mede reizigers waren zo vrij het voor onste vertalen. Tijdens de boottocht hebben wij een glimp opgevangen van de roze rivier dolfijn, die we de daarop volgende dagen nog een paar keer hebben gezien.Deze dieren worden beschouwd als een van de meest intelligente dieren in de amazone en uniek in het zoete water. Langs de rivier zagen we verschillende diersoorten, zoals toekans, papegaaien en apen en een uitbundige amazone vegetatie. Het is wel goed speuren naar de dieren. In de avond een Hike in de amazone gemaakt, waarbij wij veel dieren hebben gezien en nadat de gids op zijn gitaar een aantal ecadoriaanse liedjes had gespeeld was het bedtijd. In de nacht hoor je veel geluiden van apen, kikkers enkrekels. Hierkom je echt tot rust.Geen tv, geen internet, geen electriciteit. Puurnatuur. We slapen in Nicky lodge. Deze lodge ligt net op de evenaar en is erg idyllisch gelegen in de ongerepte jungle.

Dinsdagochtend rond 6 uur per kano de rivier op. Weer veel dieren gespot. Bij het vissen op piranha's had Monique al snel beet. De meest agressieve piranha aan de haak geslagen. Aan een stukje touw werd een stukje rauw vlees gedaan. Piranha's zijn heel eenvoudig te vangen. Hun driehoekige tandjes zijn vlijmscherp.

In de middag een hike gemaakt door de jungle met onze rubberen laarzen tot aan de knieën. Tegen de slangen. We hebben helaas geen anaconda gezien maar alleen een aantalkleinere slangen. We kregen uitleg over medicinale toepassing van planten en 'hoe overleef je in de jungle' les. Daarna hebben wegezwommen in de rivier. In tegenstelling tot wat wordt aangenomen kan er best worden gezwommen in water waarin piranha's leven. De piranhasoort in Ecuador (althans dat werd ons verteld) valt alleen mensen aan als er heel veel bloed in het water drijft. Dit neemt niet weg dat de reputatie van deze vissen veel medereizigers ervan weerhield het water in te gaan. Eerlijk gezegd was het toch wel spannend toen wij het bruine water ingingen. Je ziet immers helemaal niks. Gelukkig voelden wij ook niks. In de avond brachten de insecten wederom een serenade ondersteund door de geluiden van allerlei andere dieren

Het regenwoud is helaas voor een groot deel in bezit genomen door houtkappers en oliebedrijven, maar de overheid heeft CUyabeno goed beschermd. De oliereserves hebben de welvaart aanzienlijk verhoogd, maar vormen tegelijkertijd een bedreiging voor de natuurlijke rijkdommen die het land zo aantrekkelijk maken. We begrepen dat een aantal maatschappijen hier doelbewust petrochemisch afval gedumpt heeft, waardoor waterbronnen en de voedselketen is aangetast

Ook hebben wij een bezoek gebracht aan de Siona gemeenschap ( indianen) en hebben wij hier cassave brood gemaakt, waar we wel een aantal uren zoet mee waren. Het smaakte overigens goed.

Een andere toch wel onvergetelijke ervaring in de amazone is kaaimannen zoeken in het donker. Met zaklantaarns zoek je langs de oevers. De rode puntjes die je ziet, zijn de ogen van de kaaimannen waarin het licht wordtweerkaatst. We zijn tot ongeveer 50 centimeter van een kaaiman (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een zeer kleine kaaiman was) gekomen. En ook eerlijk gezegd: het isbest wel spannend in het donker in een houten kano op zoek naar kaaimannen en slangen.Je denkt toch bij jezelf: wat als die kano omkiept?

Het bezoek aan de amazone was een bijzondere ervaring. Veel hikes en kanotochten, zoweloverdag alsin de nacht. Dan heb je echt een gids nodig met geoefende oren en ogen. Gelukkig hadden we die.

Tot snel

Vroomen

Wat een verhalen in water met enge vissen, slangen zal een onvergetelijke ervaring worden

We wachten op de volgende verhalen

Myrthe

Gaaf verhaal mams en paps!
Kusjes

Jesse & Fraukje

Wat een avontuur! Gelukkig is de kano niet omgevallen.

Fraukje heeft net de strijk af dus m'n kleren zijn weer klaar voor een nieuwe week. ha - ha

Groetjes uit Heerlen

Ronald en Maureen

spannend allemaal lijkt wel een film groetjes

Peter en Lillian

Spannend Ron en Monique, super ervaringen allemaal. En thuis gaat het ook goed als ik de berichten van de kids lees?Wachten weer op het volgende verhaal.

Sandra Conemans

Ik verheug me nu alweer op jullie volgende belevenis! Wat een verhalen! Veel plezier en geniet ervan. We missen Monique overigens wel op dinsdagnamiddag op onze wekelijkse cursus Engels. Heb je je huiswerk al gemaakt!?

Groeten Sandra

Trudi

wauw wat mooi om rose dolfijnen te zien! Toevallig van de week een programma gezien risky rivers, daar waren ze op de zelfde rivier toevallig ook op zoek naar kaaimannen en vingen ze met een touwtje een piranha's. Moet er niet aan denken dat jullie daar ook gevaren en gelopen hebben. Het geeft wel een goed beeld van waar jullie nu zitten. Ga gauw jullie volgende avontuur lezen had dit bericht even gemist geloof ik . Liefs Trudi en Dick

Gon

Wat een prachtige avonturen, wat maken jullie veel mee!
Zou wel als vlinder op jullie schouder willen zitten om alles te zien en mee te beleven, heb dan altijd de mogelijkheid als het te eng wordt om weg te vliegen.
Schitterend, jongens, de verhalen zijn al fantastisch!
We blijven meegenieten!!!!
Liefs, Rien & Gon

Constance

Jeetje wat gaaf en spannend tegelijk!
Gelukkig alles goed gegaanxxx

En weer verder genieten....

René

Hallo luitjes,
een schitterend mooi verhaal. Bij het lezen krijg je het gevoel dat je er ook bij bent.
Wel triest dat er mensen/bedrijven zijn die zo slecht met de natuur om gaan.

Wacht met plezier op jullie volgende ervaring.

René.

Harry

Zo zal Monique jou ook gevangen hebben, met een stukje vlees! Veel plezier verder?

Pa

Hallo luitjes waar jullie nu zitten daar ben ik natuurlijk nog nooit geweest, en dat zal er ook nooit an komen. maar ik gun het jullie van harte. Wel zorgen dat jullie heelhuids terug komen, want als ik al die verhalen zo van ben hoor dan lijkt me dat toch wel een beetje gevaarlijk! Jammer dat ik dat niet samen met ma heb kunnen doen, maar zulke reizen waren er niet toen wij jong waren. Maar ik gun het jullie voor 100%, als jullie tevreden zijn ben ik het ook. Het wens jullie het allerbeste daar, wees voorzichtig met de slangen en de krokodillen en zorg dat jullie gezond weer teugkomen.

groeten van Pa uit Valkenburg