ronenmo.reismee.nl

Nariz del Diablo

Op dit moment zitten wij te genieten op ons balkon in Guayaquil. Morgen vliegen wij naar de galapagos Eilanden, op ongeveer 1000 kilometer van de Kust van zuid-Amerika. Deze eilanden behoren tot Ecuador.

Vandaag vroeg op voor de spectaculaire treinreis naar de Nariz del Diablo (duivelsneus). De rit ging dwars door de Andes. Om de grote hoogtes en steile bergen te kunnen overbruggen zijn allerlei kunstgrepen toegepast. De afdaling is zo steil dat haarspeldbochten niet voldeden. Om toch af te kunnen dalen, zigzagde de trein tussen wissels achtereenvolgens voor en achteruit naar beneden. Een aantal jaren geleden kon je nog op het dak van de trein zitten om van het uitzicht te genieten, maar in 2007 werden 2 japanse toeristen onthoofd door een laaghangende electriciteitskabel. Bijna beneden aangekomen raakte de laatste wagon van het spoor. Na een vertraging wist het personeel uiteindelijk de wagon weer op de rails te zetten en konden wij de rit naar beneden vervolgen.

Gisteren de donderdagmarkt van Guamote bezocht, een van de belangrijkste inheemse markten van het land. Het hele dorp leek wel een grote markt. De indianen komen te paard of met een zwaar bepakte lama uit dorpjes die via geen enkele weg te bereiken zijn. Op de veemarkt zag je meer indianen in verschillende traditionele outfits, dan op welke markt in Ecuador dan ook. Het valt op dat in Ecuador nog heel veel mensen in traditionele kleding rondlopen. Er werden onder andere schapen lama's, paarden, ezels, cavia's, varkens, groente en fruit, kleding en gereedschap verkocht. Hier vindt overigens nog de ouderwetse ruilhandel plaats. De locale bevolking bood de waren aan op en nabij het spoor. Op donderdag arriveerde een trein. Motoren reden voor de trein uit om het spoor vrij te maken. De trein heeft overigens nauwelijks Snelheid.

In de middag een hike gemaakt naar een dorpje omgeven door 45 meren. Dit is nog steeds een stukje ongerepte natuur. Hier zie je grote groepen lamas en alpacas. De locale gids was een vrouw van 85 jaar in traditionele Kleding. Zou zij de stevige bergwandeling van drie uur wel doorstaan? Als wij met deze leeftijd nog zo kunnen lopen, dan hebben wij niets te klagen. Wat een schitterend mens. Ook kregen wij uitleg over het merwaardige fenomeen van de suicide vogels dat niemand begrijpt. Ieder jaar in september vliegen honderden trekvogels het ijs koude water in en doden zich zelf hierbij.

Vanaf hier willen wij pepijn van go local en zijn team in Ecuador bedanken voor alles wat zij tot nog toe voor ons geregeld hebben. Top. Wij hopen dat zij dat op de Galapagos ook hebben gedaan, maar daar vertrouwen wij zeker op.

Trudi

Dat is wel een totaal andere treinreis dan hier in Nederland van Alphen naar Heerlen. Hoop dat jullie niet in de laatste wagon zaten. Zie de weekmarkt zo voor me.... wat kan jij het toch prachtig beeldend verwoorden Ron! of we erbij zijn! Wat fijn als je zo'n gids mee krijgt zal hier niet zo snel gebeuren. Wat bijzonder van die Vogeltjes maar ook wel bizar. nou ben benieuwd welke avonturen jullie op de Galapagos te wachten staan! Liefs Dick en Trudi

Edgar

En dan ook nog naar de Galapagos. Wat een fantastische reis. Super om mee te lezen.

Sandra

Wat een boeiende verhalen! Als ik het allemaal lees, begint het hier en daar te kriebelen om ook zo'n reis te gaan maken (of in ieder geval erover na te denken!). Geweldig, wat een belevenissen, dit draag je toch de rest van je leven met je mee. Dit nemen ze je nooit meer af. Toppie.

Geniet nog van het verder verloop van jullie reis.

Groet,
Sandra

Gon

Wat een indrukken in Ecuador hebben jullie te verwerken gekregen, wat een unieke en spectaculaire reis!
Dat moet een gigantisch prachtig fotoverslag worden, alleen in woorden en op schrift is het al geweldig om te lezen, laat staan de plaatjes erbij!
En nu naar de Galapagos Eilanden, we wensen jullie een goede vlucht en ook daar
een prachtige tijd. Geniet er van, wij kijken weer uit naar jullie verhaal!!!
Liefs en groetjes, Rien & Gon

Lillian Plantaz

Ron en Monique, geniet van de galapagos eilanden. Super afsluiting van een prachtige reis?

Constance

Wat een waanzinnig reis zover... en dan hebben jullie de Galapagos eilanden nog te gaan..... Veel plezier xxx

riny

Was zeker geen intercity !Heel goede vlucht,zal vast iets aan je ouders vertellen straks Monique.
Groetjes van ons hier .

Naud

Vroeger waren het de verhalen van Gullivers die je meenamen maar nu zijn het de verhael n van Ron en Monique die je meenemen in een fantastisch deel van de wereld. Genieten.

ben

Hoi Ron en Monique,

Wat een geweldig verhaal weer. Deze week ga ik weer lang spa om hem deelgenoot te maken. Geniet nog met volle teugen daar!