ronenmo.reismee.nl

Chimborazo (boven de 5000 meter grens)

Gisteren toch besloten om de vulkaan Chimborazo (6310 meter) te beklimmen en wel tot 5048 meter. Het was - ondanks de coca-thee en de chocolade - toch nog een behoorlijk inspanning door de ijle lucht. Ik voelde me wel wat duizelig worden en ging daarom slechts pasje voor pasje naar boven. Het ging Monique vandaag een stuk gemakkelijker af. Na de beklimming zijn we de vulkaan vanaf 4800 meter met de mountine bike naar beneden gefietst. Voorzichtigheid was geboden daar het pad vol met stenen lag. Het uitzicht was geweldig. In de middag hebben wij nog een fietstocht met onze mountine bikes gemaakt - over een oude weg door een kloof- van een kleine 50 km. We fietsten door kleine kleurrijke dorpjes en door prachtig natuur met mooie vergezichten. Tijdens deze fietstocht (afdaling) kwamen we langs alle ecologische zones, van subtropisch tot alpiene.

Vanochtend zijn we naar Guamote (2750 meter) vertrokken, een prachtig dorpje in het hart van de Andes. Op de heenreis bezochten wij de oudste kerk van Ecuador (1534). Het was een eenvoudige maar prachtige kerk om te zien. Het lijkt wel of de tijd in Guamote is blijven stilstaan. Deze regio is erg authentiek met een levendige cultuur.Tijdens onze verkenning van het dorp hebben we al wat sfeer van dit inheemse dorpje mogen proeven. De taal van de inheemse is Kichwa. In ons beste Kichwa: imanaja ( hallo hoe gaat het) genoten we van de verraste reacties. Contacten waren snel gelegd en de bevolking is echt vriendelijk en geinteresseerd. Midden door het dorp loopt een oude spoorlijn, op een paar meter afstand van authentieke gebouwen. Verder zijn de straten op dit moment onverhard. Door de wind waait het stof door de straten. Echt een prachtig decor voor een western.

We slapen in Inti Sisa. Dit guesthouse is 20 jaar geleden gestart als een sociaal project ( door een Belg). Momenteelzijn zij nog zeer actief in de gemeenschap. Het is een soort vormingscentrum voor mensen uit alle bevolkingsgroepen.

De donderdagmarkt van Guamoteis een belangrijke weekmarkt. Deze zullen wij morgen bezoeken evenals een aantal projecten van Inta Sisa.

Trudi

OOhh Heerlijk alweer een verhaal! Imanaja! Volgens mij gaat het heel goed met jullie! Tjonge wat een klimgeiten zijn jullie zeg, maar wat zal dat prachtig geweest zijn! En dan gewoon s"middags nog een klein tochtje erachter aan pff daar moet ik toch niet aan denken hoor. Wat leuk zo'n guesthouse en dat van een Belg hahaha! grapje ben nu al benieuwd hoe jullie fotoboek eruit komt te zien en of ik de verhalen er weer in herkend, van het "western dorpje"vast en zeker vooral als de stof net heeft opgewaaid! Lieverds geniet van al het moois dikke kus Trudi en Dick

Gon

Mooi, maar vermoeiend avontuur lijkt ons, jullie zijn weer lekker actief geweest. Hoop, dat het stof inmiddels uit jullie ogen is verdwenen, want jullie zullen morgen vast ogen tekort komen op de markt in Guamote! Geniet ervan en wij genieten mee...
Lies, Rien & Gon

Opa Sjeng

Lotte heeft de verhalen voorgelezen, wat een mooie avonturen!

Tot snel! Groetjes Opa