ronenmo.reismee.nl

Adrenaline kicks in Banos

Banos is de uitvalbasis voor avontuurlijke sporten. Vanochtend vroeg gingen wij raften. Ook mensen met weinig of geen ervaring kunnen hier genieten van het wildwatervaren. Na vandaag ken ik een aantal mensen die daar mogelijk iets anders over denkt of in ieder geval dacht. Omdat het weinig geregend had, was klasse III+ wel een goede optie voor ons, althans dat werd ons door een locaal reisbureau verteld. Ik vroeg dat voor de zekerheid nog eens na, omdat beginners normaal gesproken rivieren uit klasse I of II bevaren. It's easy, no problem. We vertrokken met nog vier andere personen, twee mannen uit Mexico en een koppel uit Chili. Allemaal beginners zonder echte raftervaring. Bij de rivier kregen wij de veiligheidsinstructie en de commando's uitgelegd. Wij dachten dat de instructeur ietwat overdreef. Vervolgens het water in. Het water was behoorlijk wild en voordat wij 25 meter gepeddeld hadden ging het al mis. Midden in de waterval sloeg de boot over de kop en iedereen verdween kopje onder het snel stromende water in. Monique en de Chileense kwamen onder de boot terecht., maar de instructeur had de boot al snel weer omgedraaid. En Monique kon zich daarna aan het touw van de boot vasthouden en met de boot mee drijven. Er ging ook nog een extra instructeur alias 'fotograaf' mee in een kayak. Als iemand de boot uit viel, kon hij sneller ter plaatse aanwezig zijn met zijn kayak. Ik ging ook tweemaal kopje onder en toen ik weer boven kwam pikte de instructeur in de kayak mij op. Ik zwom vervolgens naar de boot terug en inmiddels waren weer vijf personen de boot in getrokken. We misten nog onze grote Mexicaan. Hij was naar de andere kant van de rivier afgedreven. Toen ook hij met de kayak terug was gebracht en in de boot werd getrokken, moesten wij allen even bijkomen. De schrik zat er goed in. Een aantal twijfelde om de tocht voort te zetten. We waren net begonnen. Uiteindelijk zijn we alle zes wel verder gegaan. Hoe langer we aan het raften waren, hoe beter wij als team presteerde. Het was uiteindelijk een geweldige afdaling en uitdaging om tijdens de volgende stroomversnellingen de boot overeind te houden en niet uit de boot te vallen. Het water kwam wel in een warerval met bakken de boot in, en je moest behoorlijk peddelen, maar wij hebben het uiteindelijk - zonder nogmaals om te slaan - gered. Het was - eerlijk gezegd pas echt een kick- toen we na de laatste waterval weer veilig aan land waren.

In de namiddag hebben wij een bezoek gebracht aan de Casa del Arbol (de boomhut). Aan de boomhut hangen twee schommels waarmee je letterlijk boven de wolken schommelt op 2640 meter. Deze schommel is bekend geworden door een foto in Nationaal Geographic (makkelijk op internet op te zoeken). Op de schommel heb je op zeer grote hoogte een panoramisch uitzicht (op de vulkaan). Al schommelend ga je over de rand van de berg en kijk je de verte in (naar de krater van de vulkaan), maar ook de diepte in. Het is een bijzondere locatie en een bijzondere schommel.

In de avond zijn wij lekker gaan ontspannen in (locale) warmwaterbronnen.

garrie

maar goed dat jullie zo goed hebben leren zwemmen bij zumum

Gon

Proficiat, blij dat jullie er nog zijn!! Geweldig, dat jullie alle uitdagingen aangaan, in het wilde water en hoog in de lucht. Wel kippenvel als je het leest, wij houden het maar bij een (stort)douche en de schommels bovenop de Adam toren in Amsterdam zijn ons hoog genoeg. Voor ons zijn jullie echte helden, maar kom wel veilig terug!!!!
Liefs, geniet en ontspan in de warmwaterbronnen...
Rien & Gon

Peter en Lillian

Jeetje wat een bericht zeg maar wel ruig. Gelukkig is alles goed afgelopen. Weer een super ervaring voor jullie? Geniet lekker verder.

Annelies

Wat een ervaringen weer. Van enkele krijg ik wel de koude rillingen hoor. Jullie zijn dan ook echte diehards. Ik wacht met spanning op de foto's en ja Ron ook die met de geverfde haren e.d. Deze hangen we toch echt op kantoor op hoor, haha. Veel plezier nog verder. Ik wacht met smart op de volgende verhalen.

Trudi

zo eindelijk even tijd om het verhaal te lezen! Getsie wat eng Monique om onder de boot terecht te komen. Hebben jullie nog veel blauwe plekken opgelopen met het raften? Of viel dat wel mee? Het uitzicht zou ik graag willen zien maar niet vanaf de schommel, brrr zo hoog!!! De warmwaterbron Lijkt mij ook wel wat dat is vast en zeker erg lekker voor de spieren! Houden jullie het vanaf nu een beetje rustig....het is wel erg avontuurlijk en in mijn ogen toch ook wel wat risicovol wat jullie allemaal doen . Maar Ik denk dat jullie gezonde verstand vast wel de overhand heeft toch? Dikke knuffel Trudi en Dick