ronenmo.reismee.nl

Banos

Afgelopen vrijdag hebben wij een hike gemaakt door het 'cloud forest'. Het was een behoorlijk stevige wandeling van ongeveer 5 uur. Op zo'n 4000 meter hoogte ben je door de ijle lucht veel sneller uitgeput en is een wandeling berg op een hele klus. Tijdens deze bergwandeling hadden we mooie vergezichten, klimmend en dalend langs akkers, boerderijen en weilanden. Onze water voorraad raakte langzaam op en nergens was een winkeltje te bekennen. Gelukkig stopte op het juiste moment een auto en kregen we heerlijke mandarijnen aangeboden, groter dan onze sinasappels. Gelukkig hadden wij een knuffel bij ons voor de 'kleine' voor in de auto. Na een praatje ( handen en voetenwerk) vervolgden we onze weg. S'avonds zaten we in de sauna toen opeens de deur openging en iemand met wandelkleren aan, zelfs met de bergschoenen nog aan, inclusief rugzak ons groette en in de sauna kwam zitten.

Ons volgende reisdoel was Banos. Op weg naar Banos bezochten we een schilderachtig kratermeer. Het meer is ontstaan door instorting van een vulkaan. Het meer is 250 meter diep en had een turquoise kleur. Door het zonlicht verandert de kleur van het water. Daarna hebben wij nog een locale markt bezocht. Deze zaterdagmarkt had een keur aan kleurrijke landbouwproducten.

Banos (1800 meter) is een stad met een actieve vulkaan en vooral bekend om zijn warmwaterbronnen. Het is heerlijk om door de straten te slenteren. In Banos is het zeer levendig op straat met veel eet-, drink- en dansgelegenheden. Het is echt een plek voor avontuurlijke toeristen. Tijd dus voor wat actie! In Ecuador hadden de mensen vier dagen vrij (dodenherdenking) en het leek wel of zij allemaal naar Banos zijn gekomen. Het was ontzettend druk. De eerste avond hebben we een heilige mis bezocht. In tegenstelling tot bij ons zat de kerk bomvol. Het was een mooie mis met muziek. Daarna zijn wij in een chiva (open houten bus) naar een uitzichtpunt , hoog op een berg, gereden. Het was echt een gammele bus, die bij ons de APK nooit zou doorstaan. In de bus hingen overal disco-Lichten en de partymuziek stond echt keihard aan. Met 40 Ecuadorianen, zingend in een bus, die bij elke drempel kraakte tot op het bot, de onverlichte berg op. Vamos. Naast onze bus gingen er nog minimaal 20 bussen, ook met de muziek op volle toeren en met discolichten, naar het uitzichtpunt. Boven aangekomen zagen wij duizenden twinkelende lichtjes beneden in de stad. Het was een prachtig uitzicht. Terug was wat lastig omdat de weg vrij smal was en er tientallen bussen aankwamen, maar evenveel wilden vertrekken. Het was een chaos, maar onze medepassagiers trokken zich daar niks van aan en zongen volmondig met de muziek mee. De bussen scheurden naar beneden en af en toe dacht je dat de bus door midden brak en rook je het rubber van het remmen. Na twee uur kwamen we weer veilig aan in Banos en waren we de felgekleurde lichten en de partymuziek wel even zat. Ondanks dat het mee gaan met de Chiva werd afgeraden, was het een ervaring op zich.

Vandaag zijn we gaan mountainbiken langs een aantal watervallen. We fietsten langs een diepe kloof met mooie vergezichten. Gelukkig alleen maar berg af. Bij elke onverlichte tunnel was er gelukkig een 'omleiding ' voor fietsers. Overal kon je per ziplijn het ravijn over, bungeejumpen, aan een touw van bruggen afspringen en wildwatervaren en ga zo maar even door. Het aanbod om van de brug af te springen hebben we maar belleefd afgeslagen. We vervolgden onze weg en bezochten een geweldig mooie waterval, te bereiken over een hangbrug. In de middag hebben wij tussen de locals aan de rivier doorgebracht. Als 'vreemden' trokken we wel wat aandacht. Uiteindelijk achter in een laadbak terug naar Banos, want de bergen op fietsen in Ecuador is onbegonnen werk.

Zo nu slapen want we moeten morgen vroeg op. Raften staat op ons programma.

Trudi

De "kleine" zal met de knuffel net zo blij zijn geweest als jullie met de mandarijnen denk ik! maar wat een belevenissen weer heerlijk als er ineens een gekleed persoon in de sauna komt zitten, ik had jullie reactie wel eens willen zien! De markt lijkt me prachtig! en het uitzicht op de berg ook met al die lichtjes beneden jullie maar of ik er zo'n busreis voor over had???? Ik weet het niet. maar van een berg af fietsen zou ik geloof ik wel doen als er maar goede remmen op zitten. Raften zal ook wel weer waanzinnig zijn hoop dat er geen ongelukkengebeuren! liefs Trudi en Dick

Gon

Wat een avonturen...
Gaaf, dat we dat allemaal mee kunnen beleven via jullie verhalen.
Als Floortje stopt met haar tv-programma 'Naar het eind van de wereld' kunnen jullie het zo van haar overnemen. Zelfs zonder beelden is het boeiend om te lezen, we zien het zo voor ons. Veel plezier met het vervolg van jullie reis, wij kijken er weer naar uit. Jullie zijn echt overal voor in....
Liefs, Rien & Gon