ronenmo.reismee.nl

Het midden van de wereld ( mitad del mundo)

Gisteren hebben wij overnacht bij een gastgezin. Dit project staat bekend als Runa Tupari (= kennismaking met de indianen). We kregen hier een indruk van het dagelijkse leven van de indianen. Bij aankomst kregen wij een 'lekkernij' aangeboden. Wij mochten iets uitzoeken uit een bak met levende insecten. Zo beleefd mogelijk maar bedankt, waarna er hartelijk werd gelachen. Wij hielpen mee met de dagelijkse klussen, zoals varkens voeren en het bereiden van het avondeten ( ditmaal zonder insecten). Onze gastheer speelt in een inheemse (Andes) groep en heeft ons in de avonduren vermaakt met het spelen op diverse instrumenten (waaronder panfluit, viool). Het was hier overigens behoorlijk koud. Dankzij deze familie en het knusse verblijf (met open haard in de slaapkamer en uitzicht op diverse vulkanen) was dit een ervaring om niet snel te vergeten.

In de middag zijn wij met een Ecuadoriaan op pad gegaan. We konden elkaar niet verstaan, maar dat kon de pret niet drukken. Op 2800 meter hebben we onder andere twee condors gezien. Wat een machtige beesten. Ook hebben wij een wandeling langs een kristalhelder blauw kratermeer gemaakt. Wij waren beiden wel wat kortademig en duizelig door de hoogte. Dat wordt nog wat, nu we volgende week tot 5000 meter willen klimmen. Verder nog wat locale ambachten bezocht en in de avond een locale wedstrijd van Andes bandjes bijgewoond. Het valt ons op dat er weinig toeristen zijn.

Vanmorgen hebben we de grootste markt van Zuid Amerika bezocht. Het hele dorp was een zee van kleuren. Rollen stof, dekens, tapijten, tassen, sjaals, poncho's, groente en fruit e.d. Tel daarbij de traditioneel geklede Bewoners bij op en het kleurenspel is compleet. Inmiddels puilen onze koffers uit en ik vraag me af hoe ik dat allemaal thuis krijg. Als eerste hebben wij om 5:30 uur de dierenmarkt bezocht. We wisten niet wat we zagen en hoorden. Honderden dieren werden (hardhandig) verhandeld. Cavia's zijn overigens een lekkernij hier en kun je in een restaurant bestellen. Je krijgt het dier dan op je bord met de pootjes omhoog.

Vanmiddag passeerden wij - op de weg naar mindo - het midden van de wereld ( breedtegraad 0). Op deze locatie stonden wij midden op de evenaar ( Mitad del Mundo) met een been op het noordelijk en een been op het zuidelijk halfrond. We kregen zelfs nog een stempel in ons paspoort dat wij op de evenaar zijn geweest. Apart! Er werd eenaantal proefjes gedaan. Interessant was de draaibeweging van het water. Precies op de evenaar stroomt het water loodrecht naar beneden. Op het noordelijk halfrond onstaat een draaikolkje met de Klok mee en op het zuidelijk halfrond een draaikolkje tegen de klok in. En dat allemaal op Nog geen driemeter afstandvan Elkaar.

Hierna vervolgden wij onze weg naar Mindo.

Trudi

OO wat gaaf om bij de indianen te verblijven!! volgens mij had Dick nu graag bij jullie willen zijn die had de insecten niet afgeslagen hahaha. Wat leuk een openhaard in de slaapkamer, en dan nog een muziek wedstrijd wat zullen jullie genieten! Ben nu al benieuwd naar foto's van het kleuren palet van de markt! Cavia!!! ach die hebben wij als knuffel dier gehad! Wat bijzonder moet dat geweest zijn om op de evenaar te staan en dan ook het verschil van het draaien van de draaikolken te zien! Heerlijk blijf ons maar bestoken met jullie verhalen!! XXX Trudi en Dick

Lotte

Halloo,

Haha geen levende insect geprobeerd?
Echt een leuk verhaal en indrukwekkend van de evenaar!
Veel plezier nog.
XLotte

P.S. Ben als het goed is snel weer bereikbaar

Monique Garry Brian en Sanne

Jullie kunnen altijd zeggen wij zijn op de evenaar geweest dat kunnen er niet veel zeggen

Alexandra

Hey Monique en Ron , dat klinkt weer allemaal geweldig. Al moet ik zeggen dat het me een klein beetje tegenvalt dat jullie een welkomskadootje hebben afgeslagen. ?? Het is jullie niet aangerekend mochten de equadorianen ooit jullie huis kunnen en willen bezoeken, ben ik wel benieuwd wat jullie voor hun in petto hebben. Want dat moet toch op zijn minst even orgineel en ijsbrekend zijn. Heel veel plezier nog. Kijk al uit naar jullie volgende verhalen?

Peter en Lillian

Weer een geweldig verhaal van jullie. Ik geniet ervan als ik het lees. Heel veel herkenning mbt de hoogte en je ademhaling. Geniet nog lekker van alles?

Gon

Dat was weer genieten van jullie verslag.
Had eigenlijk wel van jullie verwacht om zo'n insect of cavia met opgestoken pootjes als lekkernij uit te proberen. Aardig aangeboden toch van de indianen. Mooi om een stempel in je paspoort te krijgen van jullie aanwezigheid op de evenaar. Bofkonten!!
Dat kleurenpalet op de markt lijkt ons ook een prachtig schouwspel.
We zijn al weer benieuwd naar jullie volgende verhalen!
Geniet en be careful!!
Groetjes van Rien & Gon

Constance

Kan alleen maar denken aan dat lieve caviaatje:(
Maar ja, dat hoort nu eenmaal bij wereldreizen!

XXX

riny

Dank jullie wel ,voor de mooie en avontuurlijke verhalen !!

Marianne

Top die verhalen van jullie.Leef helemaal met jullie mee, alleen het eten niet;)